منتخبی از آثار تصویرسازی کودک و نوجوان با رویکرد دینی ویژه نشریات سنجاقک و پوپک

0 74

تصویرسازی یا تصویرگری یکی از زیرشاخه‌های هنرهای تجسمی و به عبارتی نقاشی روایی است. راوی مجسّمِ متن؛ همراه یا بدون متن کاربرد دارد و می‌تواند دنباله‌دار، یا تک فریم باشد. تفاوت اصلی تصویرگری با نقاشی، هدفمند بودن آن برای کاربرد مشخص، در نظر گرفتن مخاطب و سفارش‌دهنده است. از این نظر مشابهات بسیاری با طراحی گرافیک دارد. از انواع تصویرگری می‌توان به این موارد اشاره کرد: جلد کتاب‌، نشریات و متن برای گروهای سنی خردسال، کودک، نوجوان و حتی بزرگسال، تصویرسازی علمی، نقاشی‌های روی پوسترهای تبلیغاتی و اقلام تجاری، داستان‌های مصوّر، کمیک استریپ و طراحی‌ها و نقاشی‌های داخل مجلات و روزنامه‌ها.

 از پیشگامان هنر تصویرسازی ایران می‌توان استاد «نورالدین زرینکلک» را نام برد.

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از نهادهایی بوده است که در جهت‌دهی هنرمندان و تربیت نیروهای فرهنگی و هنری اقدامات بسیار مهمی را انجام داده است. یکی از این اقدامات، انتشار ماهنامه برای گروه‌های سنی خردسال، کودک و نوجوان بوده است.

ماهنامه «سلامبچهها» اولین نشریه‌ای است که از سوی این مرکز در بهمن ماه ۶۹ برای گروه سنی نوجوان منتشر شد. حجتالاسلام والمسلمین عبدالله حسنزاده از مدیران موفق نشریات بودند که به عنوان مدیرمسوول و سردبیر، نقش بسزایی در تربیت نیروهای فرهنگی و هنری داشتند.

در مردادماه سال ۱۳۷۳ پوپک به عنوان نشریه‌ای مستقل برای گروه سنی کودک چاپ شد.

 در سال ۸۳ نشریه‌ سنجاقک برای گروه سنی خردسال متولد شد که در ابتدا ضمیمه‌ی پوپک بود. سپس به عنوان ضمیمه‌ی روزنامه جام جم منتشر و توزیع شد. در سال ۸۴ سنجاقک هم مانند پوپک به عنوان نشریه‌ای مستقل برای مخاطبین مشتاق به چاپ رسید.

مطالب مرتبط

گنجینه

“طوفان الاقصی”

در طول این مدت هنرمندانی به‌عنوان مدیری هنری با نشریات همکاری داشتند. تلاش سی‌ساله هنری نشریات نتیجه همت این عزیزان است:

آقایان: مرحوم محمدحسین رحمتی، هادی گلمحمدی، محسن زمانی، محمود محمودی، سید حسن موسیزاده، مهدی نوری، ابوالفضل جلالوندی، سهرابی، سلیمانی، ناصر حسنی، فریدالدین ملایی، میثم اشعری

خانم‌ها: حمیده سلیمانی، محدثه علیزاده، فرشته علی اصغری، نعیمه جلالی نژاد، مرجان خردمند، فاطمه حجازیان

نمایشگاه حاضر، به تعداد ۴۶اثر منتخبی از آثار تصویرگران نشریات سلام‌بچه‌ها، سنجاقک و پوپک است که همزمان با سالروز میلاد مسعود پیامبر مهربانی و ششمین پیشوای اهل ولا، با عنوان

«بهار مهربانی» در معرض دید شما عزیزان قرار گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.